Facebook – targetowanie reklam. Jak zrobić to skutecznie?

Obecnie każdy, kto prowadzi profesjonalny profil na Facebooku wie, że bez płatnej promocji niewiele można osiągnąć. Facebook ścina organiczne zasięgi, przez co dotarcie do większej liczby osób (nawet tych, które lubią nasz fanpage) jest ograniczone. Wykupienie reklamy staje się więc dla zdecydowanej większości firm koniecznością. Ale to też szansa na dotarcie do ludzi, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani waszymi produktami. Facebook zapewnia wiele narzędzi, które pomogą wam dotrzeć do potencjalnych klientów. Dzięki temu, że zbiera mnóstwo danych, może dopasowywać odbiorców reklam tak, by najlepiej odpowiadali reklamodawcom.

Tylko jak stargetować reklamę, by osiągnąć najlepsze efekty?

Przede wszystkim musicie określić, komu chcecie zaoferować swoje produkty/usługi.

Zastanówcie się – kim są wasi klienci? Do kogo adresujecie swoje przekazy marketingowe?

Kiedy już ustalić, jacy ludzie są waszymi typowymi klientami, będzie wam łatwiej przygotować zarówno treść reklamy, jak i grupy facebookowe, do których ją skierujecie.

Bardzo dobrą opcją jest tworzenie niestandardowych grup odbiorców. Możecie je oprzeć na liście mailingowej, telefonach klientów, osobach, które odwiedzały waszą stronę, dokonały zakupu w sklepie (a to nie wszystkie opcje) – Facebook porówna wtedy te dane z kontami użytkowników i właśnie do nich skieruje reklamę. Kiedy już utworzycie tę grupę, możecie zaznaczyć opcję „Grupa podobnych odbiorców”. Dzięki temu Facebook wyszuka osoby podobne do tych, które już macie w bazie i które, być może, były waszymi klientami. Jest więc duża szansa, że także zechcą zapoznać się z waszymi produktami.

Ważne jest określenie granic geograficznych. Mały, lokalny biznes raczej nie przyciągnie klientów z drugiego końca kraju, warto więc ograniczyć zasięg reklamy do okolic, gdzie rzeczywiście mogą się znaleźć chętni na takie usługi. Podobnie w przypadku promocji wydarzeń, zwłaszcza tych mniejszych. Z kolei firma, planująca ekspansję w nowym mieście powinna pomyśleć o skierowaniu bardziej intensywnych reklam do osób tam mieszkających. Lokalizację można określić m.in. po państwach, miejscowościach, a nawet kodach pocztowych. Możliwe jest również określenie promienia. Np.: reklama będzie się wyświetlała użytkownikom, którzy mieszkają w promieniu 5 kilometrów od wyznaczonej lokalizacji.

Podobnie ma się kwestia z grupami demograficznymi. Reklamując produkt typowo kobiecy (np. damskie kosmetyki), można wykluczyć z odbiorców mężczyzn. Nie inaczej jest w przypadku ofert dla określonych grup wiekowych. Tutaj warto jednak przeprowadzić porządne badania na temat wieku klientów – może się okazać, że wasze produkty są kupowane przez nieco inną grupę wiekową, niż pierwotnie zakładaliście.

Dalszych opcji jest mnóstwo. Możecie targetować klientów pod względem języka, wykształcenia, wieku dzieci, statusu związku, pracy, zainteresowań, zachowań w sieci i wielu innych czynników. Dobierajcie je odpowiednio, tak by odbiorcy reklam najlepiej odpowiadali profilowi klienta. Im lepiej je ustalicie, tym łatwiej dotrzecie do osób szczególnie zainteresowanych waszymi produktami, a cała kampania będzie was mniej kosztować.

Dobrze jest też wykonać test – przygotować kilka kampanii, skierowanych do różnych grup odbiorców i sprawdzić, która daje najlepsze efekty. Kolejne reklamy będziemy targetować właśnie w oparciu o wyniki wcześniejszych eksperymentów.

Zachęcamy do samodzielnego zgłębiania mechanizmów edytora reklam – Facebook jest produktem dynamicznie się zmieniającym i stale oferującym nowe możliwości. Warto więc trzymać rękę na pulsie!