Inne kanały social media. Część I – Twitter i Instagram

Bez Facebooka prawie żadna poważna firma nie może w dzisiejszych czasach funkcjonować. Korzyści jakie płyną z dobrze prowadzonego profilu są nie do przecenienia. Warto jednak też zwrócić uwagę na inne kanały social media, które także bardzo mogą pomóc w komunikacji z klientami, poprawie widoczności marki i w sprzedaży produktu.

Niekoniecznie wszystkie z nich przydadzą się akurat w waszej firmie, warto jednak je znać i wiedzieć, jak je wykorzystać. W pierwszym artykule z tej serii omówimy pokrótce Twittera i Instagram.

Twitter pozwala zamieszczać krótkie informacje (do 140 znaków), zdjęcia i filmy. Komunikacja za pomocą tego kanału wymaga wiele wyczucia i szybkości w reagowaniu na najnowsze trendy. To zupełnie inne medium, które stanowić może duże wyzwanie dla osób przyzwyczajonych do prowadzenia profili facebookowych.

Nie znaczy to jednak, że nie przydaje się w marketingu. Za pomocą Twittera dotrzecie do ludzi, którzy rzeczywiście są zainteresowani danym tematem – skuteczniej niż w innych sieciach SM. Tutaj, dużo bardziej niż na Facebooku, liczy się jakość i styl przekazywania treści. Dzięki tej sieci będziecie mogli pokazać bardziej ludzkie oblicze firmy, a także wykreować się na ekspertów. Nie wrzucajcie tweetów czysto reklamowych. Lepiej prowadzić działanie długofalowe, nie nastawione na szybką sprzedaż, ale raczej zbudowanie wizerunku marki.

Na Twitterze chodzi o komunikację – to jakimi rozmówcami jesteście decyduje o waszej popularności. Żeby wyrobić sobie markę w tej sieci, trzeba poświęcić dużo więcej czasu niż do prowadzenia konta na Facebooku. Obserwujcie ludzi, którzy związani są z waszą branża, starajcie się znaleźć ciekawych użytkowników, podawajcie dalej ich tweety i wchodźcie z nimi w dyskusje. Dzięki temu zyskacie rozpoznawalność w sieci i followerów, a to przyczyni się do wzrostu popularności waszej firmy.

Ważne jest używanie odpowiednich hashtagów. Działają one jak słowa kluczowe – dzięki nim odbiorcy, szukający określonych tematów, natkną się na twoje wpisy, a wy zyskacie nowych obserwatorów.

Dobrze też ustalić częstotliwość tweetów i konsekwentnie się jej trzymać. Przepływ treści na Twitterze jest bardzo duży, więc wy też musicie zamieszczać ich odpowiednią ilość. Jeden tweet dziennie to zdecydowanie za mało by zaznaczyć swoją obecność. Trzymajcie się przynajmniej czterech-pięciu każdego dnia (o różnych porach). Odnoście się do aktualnych wydarzeń – to podniesie wartość waszego konta i uwiarygodni was jako eksperta.

Udostępniajcie linki do swoich kanałów social media/blogów/artykułów. Tweet to tylko 140 znaków – żeby rozwinąć myśl, dobrze użyć innej platformy. Pamiętajcie jednak, że kiedy wrzucacie linka, dobrze jest go skrócić – dzięki temu zaoszczędzicie cenne znaki. Wykorzystajcie takie serwisy jak bitly.com lub tinyurl.com. Z kolei w innych kanałach social media dobrze jest zamieszczać bardziej udane tweety.

Mimo że do dyspozycji macie 140 znaków, lepiej użyć ich mniej. Zaobserwowano, że krótsze tweety (poniżej 100 znaków) wywołują więcej reakcji. Tak samo należy uważać z częstotliwością zdjęć i filmów – lepiej nie wrzucać ich częściej niż raz na trzy-cztery tweety.

Nie wszystkie branże sprawdzają się na Twitterze. Zanim założycie konto, zastanówcie się, czy wasza dziedzina jest w stanie zainteresować grono odbiorców. Popatrzcie na działania konkurencji na tym kanale, pomyślcie, jakimi treściami chcecie się podzielić, przygotujcie sobie plan tweetów, poznawajcie Twittera z poziomu konta prywatnego. To da wam wiedzę, potrzebną do prowadzenia profilu profesjonalnego.

Dzieki Instagramowi możecie się dzielić zdjęciami, gifami i filmami. Ten kanał charakteryzuje duże zaangażowanie użytkowników, a także ich stały, dynamiczny przyrost. Warto więc wykorzystać to w działaniach marketingowych.

Najważniejsze – musisz dbać o wysoką jakość zdjęć i filmów. Użytkownicy Instagrama to wzrokowcy, których trzeba przyciągnąć. Kiedy zorientują się, że na waszych kontach znajdą dobre fotografie, na pewno dodadzą was do obserwowanych. Dobrze jest zadbać o spójną warstwę wizualną waszych zdjęć. Wtedy ludzie łatwiej powiążą ze sobą kolejne zdjęcia i rozpoznawalność marki wzrośnie. Możecie użyć określonego filtra, dobrać kolory właściwe dla identyfikacji wizualnej waszej firmy, lub umieścić na zdjęciu jakiś szczególny element – np. logo.

Na Instagramie jeszcze bardziej niż w przypadku Twittera liczą się hashtagi. Tutaj możecie umieścić ich dużo więcej – korzystajcie z tego. Im lepiej opisują wasz produkt, tym większa szansa, że potencjalny klient natknie się na zamieszczony przez was post.

Podobnie jak w innych kanałach SM, ważne jest wchodzenie w interakcję z innymi użytkownikami. Obserwujcie innych użytkowników, reagujcie na ich zdjęcia – to pomoże zdobyć nowych obserwujących i pokaże waszą firmę od dobrej strony.

Instagram także nie jest platformą dla wszystkich. Firmy, świadczące usługi, które trudno przedstawić w formie graficznej (lub są mało ekscytujące wizualnie) będą miały trudności z poprowadzeniem skutecznej kampanii na tej platformie. Warto więc się zastanowić, w jaki sposób chce się prowadzić swojego firmowego Instagrama.

Dużo popularniejsze niż na Twitterze są instagramowe reklamy. Trzeba jednak pamiętać, by były dostosowane do specyfiki tego kanału.

W 2012 roku został wykupiony przez Facebooka. Dzięki temu można swobodnie podpiąć swoje konto do fanpage’a i za pomocą menedżera reklam prowadzić kampanię na tym kanale.

W drugiej części opisujemy bardziej szczegółowo kolejne kanały: YouTube, Google+ i LinkedIn.