REFERENCJE – dlaczego warto je zbierać?

Blog

REFERENCJE – dlaczego warto je zbierać?

  • by Karolina Zięba
REFERENCJE – dlaczego warto je zbierać?

Dzisiejszym tematem naszego bloga jest coś, o czym sporo osób zapomina na co dzień, a co gorsza, nie docenia. A referencje, bo o nie chodzi, są niezwykle istotne. Dlaczego? W kilku poniższych punktach podpowiadamy dlaczego warto je zbierać i jak można wykorzystać.

Referencje, czyli pozytywna opinia, którą wystawia nam kontrahent, to bardzo ważny element prowadzenia własnej działalności. Czy warto o nie prosić? Zdecydowanie tak! Wiemy z doświadczenia, że klienci często zwlekają z wystawieniem opinii, jest to dla nich dodatkowa praca, dla niektórych ułożenie kilku sensownych zdań w natłoku codziennych zadań, jest prawie niemożliwe. Ale naprawdę warto poprosić, poczekać, a w końcu dostać, żeby się pochwalić.

Jeżeli kontrahenci, od których chcecie zdobyć referencje są nieco oporni, zachęćcie ich do wymienienia się referencjami i sami zróbcie pierwszy krok. Napiszcie kilka zdań i wyślijcie, a Wasz klient powinien poczuć się zobowiązany, by odpowiedzieć Wam tym samym.

O tym, jak referencje są ważne, świadczy chociażby popularność ocen w Googlach, a także ich obecność na Facebooku czy innych portalach, w których odgrywają one kluczową rolę (jak Air b’n’b, Couchsurfing czy Trip Advisor). Przyznajcie sami, czy zdarzyło Wam się wygooglować jakieś miejsce i kątem oka zerknąć na ilość gwiazdek? Poczytać opinie innych? Jeżeli opinie innych byłyby jednoznacznie negatywne, to czy skorzystalibyście z usług tej firmy mimo to? Raczej nie. A pozytywne opinie tylko utwierdzą Was w przekonaniu, że wybraliście dobrze.

Kogo prosić o wystawienie referencji? Tutaj są dwie drogi, albo prosić każdego albo tych kontrahentów, którzy mogą podnieść prestiż naszej firmy. Osobiście polecamy tę drugą opcję, polecamy także tych klientów, z którymi współpraca dobrze się układała. To oczywiste, ale za moment podpowiemy jakie dodatkowe benefity z tego wynikają.

Jakiego typu można referencje uzyskać? Zachęcamy do formy najbardziej tradycyjnej, czyli kilka standardowych zdań na papierze z podpisem osoby uprawnionej do wystawienia opinii. Takie referencje można umieścić na stronie internetowej firmy w formie cytatu, można też umieścić cały tekst na stronie czy na Facebook’u. Innego rodzaju polecenia, to wystawienie recenzji na profilu Facebook, zostawienie opinii w Google czy potwierdzenie umiejętności na profilu Linked’in. W tych przypadkach także sprawdza się zasada wzajemności.

A teraz najważniejsze, czyli co dają takie referencje?
Na pewno podniosą prestiż naszej firmy, a tym samym uwiarygodnią naszą firmę przed przyszłymi klientami. Referencje można wykorzystać do budowania swojego wizerunku eksperta w swojej dziedzinie, specjalisty, kontrahenta godnego zaufania.

A na koniec, zróbmy to dla siebie! Dzięki referencjom można się dowiedzieć czegoś miłego, podnieść swoją samoocenę, to też potwierdzenie dla nas, że dobrze wykonujemy swoją pracę.
Takie wzajemne pisemne potwierdzenie jest jak publiczne wyznanie sobie uczuć, umacnia relację z kontrahentem.