Jak powstają dobre projekty?

Blog

Jak powstają dobre projekty?

  • by Weronika
Jak powstają dobre projekty?

Bardzo często pracujemy z klientami, którzy nie udzielają wystarczającej ilości informacji na temat projektu, który dla nich realizujemy. Jest to bardzo uciążliwe, gdyż na tym właśnie opiera się nasza praca – na komunikacji. Jak uniknąć nieporozumień i niezadowolenia? Podpowiadamy, co w takiej sytuacji zrobić!

Nie siedzimy w głowie klienta. Potrzebna jest komunikacja!

Dlaczego rozmowa jest tak ważna? To właśnie ona jest kluczem do sukcesu. Udany projekt, to zadowolony klient. Niestety w większości przypadków właśnie tego brakuje – płynnego przepływu informacji, na których opiera się każdy pomysł czy projekt. Wyobraźcie sobie firmę budowlaną, która stawia domy wedle własnego uznania. Niemożliwe? A jednak! Tak często wygląda nasza codzienna praca.
Bez kluczowych informacji od zleceniodawcy brakuje nam materiałów, na których możemy działać. W efekcie prowadzi to do domysłów i „czarowania czegoś z niczego”.

Nie jesteśmy w stanie przewidzieć „co autor miał na myśli”, nie siedzimy w głowie klienta. Potrzebujemy wyjaśnień, podkreślenia tego, co jest najważniejsze dla niego, na czym powinniśmy się skupić.

Dlatego marzy nam się, by każdy kontrahent przed złożeniem zlecenia wypełnił brief.

Co to jest brief i jak on usprawnia naszą pracę?

To dziwnie brzmiące słowo nie jest takie straszne, jak z początku może się wydawać. Jest to nic innego, jak formularz, w którym zawarte są pytania o wszystkie ważne i kluczowe informacje od usługobiorcy związane z projektem. Znajdziemy tam pytania o: grupę docelową, cel projektu, zakres działalności firmy, jej mocne i słabe strony, etc.. Bez tej wiedzy nasza praca polega głównie na zgadywaniu, nie zawsze celnym. W efekcie czego powstaje projekt „niepełny”, który opiera się na wiedzy, jaką mogliśmy zdobyć o kliencie samodzielnie.

Brief briefowi nierówny”.

Nasza agencja stworzyła własne formularze, które zawierają dane dostosowane do konkretnego rodzaju projektu. Takie rozwiązanie pozwala na przemyślenie i zorganizowanie działań już na początku zlecenia oraz uniknięcie ewentualnych nieporozumień. To ważne, aby podać maksymalną ilość szczegółów, dzięki temu efekt końcowy będzie odpowiadał na konkretne potrzeby.

Co, jeśli klient sam nie wie czego chce?

Bardzo chcielibyśmy trafiać w gusta naszych klientów intuicyjnie i (dzięki wieloletniej praktyce) zazwyczaj nam się to udaje. Jednak o ileż bardziej wartościowe są projekty, które powstają ze współpracy na linii klient – wykonawca!

I tutaj także przychodzi z pomocą brief. Zadając odpowiednie pytania, jesteśmy w stanie uzyskać wartościowe informacje niezbędne do projektu. Dzięki briefowi także klient ma okazję zastanowić się nad kluczowymi kwestiami i sam przed sobą sprecyzować odpowiedzi – po co? Dla kogo? Jak?

Na pewno nasz zleceniodawca musi się zastanowić nad celem, jaki chce osiągnąć. Zazwyczaj są to po prostu większe zyski. Mimo wszystko na tym nie kończy się brief. Firma musi się zastanowić nad pewnymi aspektami, które usprawnią nasze działanie.

Kanały współpracy z klientem.

Wiemy, jak ważna jest organizacja pracy, zarówno wewnątrz firmy, jak i w komunikacji z innymi podmiotami. Dlatego też na przestrzeni lat, oprócz standardowego „briefa” wprowadziliśmy więcej standardów ułatwiających komunikację. Priorytetem jest tutaj dostępność do informacji i prędkość przesyłu informacji.

Pomocnymi narzędziami do kontaktu z klientem, z których korzystamy, jest Trello, zamknięta konwersacja / grupa na Facebook’u, dysk Google. Do wewnętrznej komunikacji idealnie sprawdza się firmowa chmura, na której wymieniamy się plikami i aktualizujemy projekty. Temat komunikacji jest istotny, dlatego przygotujemy o tym osobny wpis, w którym szczegółowo opiszemy poszczególne narzędzia 🙂

Pozytywne rezultaty.

Nie wymagamy od kontrahenta, aby od razu podał nam wszystko „na tacy”. Rozumiemy, że decyzja może wiązać się z wieloma czynnikami, stąd bierze się niezdecydowanie. W takich wypadkach najlepszym rozwiązaniem będzie rozmowa. Możemy razem wypełnić brief i wspólnie zadecydować o podjęciu kroków prowadzących do osiągnięcia wymarzonego celu.

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this