Z dobrym smakiem, czyli o tym co wolno, a czego nie na Facebooku. Część I – konkursy

Blog

Z dobrym smakiem, czyli o tym co wolno, a czego nie na Facebooku. Część I – konkursy

  • by Weronika
Z dobrym smakiem, czyli o tym co wolno, a czego nie na Facebooku. Część I – konkursy

Wielu użytkowników portali społecznościowych zapomina o ważnych zasadach, które związane są z poprawnością prowadzenia profili czy znanych wszystkim fanpage’y. Bardzo często można się natknąć na pewne działania, które są niezgodne z regulaminem, bądź naruszają czyjąś prywatność. Materiału na wpis o tym co można, a czego nie na portalach społecznościowych okazał się tak bogaty, że postanowiliśmy go podzielić na dwie części. W pierwszej z nich omówimy konkursy, ponieważ tutaj dochodzi do największych nadużyć. Czego unikać i o co zadbać, aby były legalne? Piszemy o tym poniżej.

Zacznijmy od najważniejszego pytania – Czy można je przeprowadzać? Jak najbardziej! To najszybszy sposób na poszerzenie zasięgu posta czy strony. Muszą jednak zostać spełnione pewne warunki. O tym poniżej.

Przede wszystkim stwórz regulamin konkursu, w którym zawarta jest informacja, że portal społecznościowy – w tym wypadku Facebook, nie jest sponsorem ani nie bierze odpowiedzialności za jakiekolwiek czynności związane z konkursem. Prócz tego w owym dokumencie powinieneś poinformować o tym, kim jest organizator, o warunkach udziału w promocji, opisać dokładnie nagrodę i w jaki sposób, spośród biorących udział, zostanie wytypowany zwycięzca.

Żródło: Regulamin konkursu księgarni Internetowej Bonito.pl

Prawidłowym przykładem organizowania konkursu poprzez media społecznościowe jest konkurs przeprowadzany przez księgarnię internetową Bonito. Na swoim profilu zamieścili poprawnie skonstruowany regulamin, w którym zawarli wszelkie ważne kwestie prawne.

 

Źródło: fragment regulaminu konkursu księgarni internetowej Bonito.pl https://www.facebook.com/bonitopl/

Odnośnie formuły samego posta, często pojawiają się poniższe frazy:

  •  „Aby wziąć udział w konkursie polub naszą stronę!”

O ile proszenie o polubienie danego posta jest w porządku, to stawianie tego jako warunek udziału w konkursie jest zabronione. Podobnie jest z wymaganiem od potencjalnego odbiorcy udostępnienia posta na jego prywatnej osi czasu. Jest to ingerencja w prywatność użytkownika Facebooka, która jest niestosowna.

  •  „Oznacz trzech znajomych…”

Co tu dużo mówić – oznaczenie znajomych poszerza zasięg organiczny posta bez konieczności opłacania reklamy. Regulamin Facebooka jasno określa, iż takie działania są niezgodne z jego polityką.


Zarządzanie promocjami

Promocje można przeprowadzać na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).


 

  •  „Ze zgłoszeń wylosujemy zwycięzcę.”

Zwracamy uwagę także na sposób, w jaki odbywa się wytypowanie zwycięzcy. Określenie tego jako „gra losowa”, „losowanie” jest nielegalne. Dlaczego? Loterie podlegają ustawie o grach hazardowych (Dz.U. 2009 nr 201 poz. 1540), co za tym idzie, aby przeprowadzić taką formę rozgrywki potrzebne jest odpowiednie pozwolenie. Dodatkowo trzeba uiścić opłatę i zadbać o nadzorcę gier hazardowych, który będzie doglądał loterii pod względem legalności. Poniżej przedstawiamy przykład takiej nielegalnej loterii, która może skończyć się dla organizatora ogromnymi karami finansowymi.

Przeanalizujmy ten przypadek – jak widać, organizator nie zamieścił odnośnika do regulaminu konkursu, który by wspominał o tym, iż losowanie to odbywa się na legalnych warunkach lub ustalał jakiejkolwiek zasady. Co więcej, konkurs narusza regulamin portalu, jakim jest Facebook, już w pierwszej części posta pojawiają się wszystkie zabronione przez regulamin wymagania. Dodatkowo w poście wyraźnie jest podkreślone, iż zabawa ma formułę losowania.

Według zebranych przez nas informacji nielegalne konkursy wcale nie są taką rzadkością, wciąż zdarzają się takie przypadki. Poniżej przedstawiamy jeszcze kilka z nich.

Jak widać zasady konkursu są jasno określone i niestety niezgodne z regulaminem portalu Facebook. Poniżej kolejny przykład:

 

Tutaj sprawa wygląda podobnie, natomiast w tym konkursie zapomniano nawet o regulaminie. W świadomości użytkowników niebieskiego portalu, czy nawet całego Internetu, została bowiem zakorzeniona myśl, że tu wolno wszystko i bez konsekwencji. A użytkownicy, aby zwiększyć swoje szanse na wygraną, postąpią zgodnie z wolą organizatora, więc mówienie potencjalnym odbiorcom „wystarczy tylko…”, „aby wziąć udział” jest zbędne. Oczywiście efektem tego jest wykorzystywanie użytkowników do poszerzania zasięgu organicznego.

Zobaczmy jednak fragment komunikatu o konkursie, który jest na granicy zgodności z regulaminem.

Jak widać organizator wyraża swoją sugestię, lecz robi to w sposób delikatny. Jest nienachalny, ani nie wymaga od uczestników czegoś, co naruszałoby cudzą prywatność, przez co działa zgodnie z polityką Facebooka. Natomiast takie działania również nie należą do uczciwych. Wszelkie konkursy prowadzone przez większe firmy, jak wspomniana wyżej księgarnia internetowa takich działań nie praktykuje. Ich celem, jest przede wszystkim zaangażowanie klientów, wzbudzenia zaufania, a także ocieplenie wizerunku firmy, a nie poszerzanie organicznego zasięgu.

Podsumowując – jak powinien wyglądać konkurs na Facebooku?

Przede wszystkim warto zadbać o dobry regulamin, o czym wspominaliśmy na samym początku tego artykułu. Warto jego treść skonsultować z prawnikiem, dzięki temu zyskasz pewność co do jego zgodności z prawem i regulaminem platformy społecznościowej. Pamiętaj, aby wspomnieć w nim o zasadach wytypowania zwycięzcy. Unikaj takich zwrotów jak „loteria”, „losowanie”. Konkurs stanie się nie tylko legalny, ale atrakcyjniejszy, jeśli wybór zwycięzcy nie będzie kwestią przypadku. Zadaj pytanie swoim odbiorcom, nakłoń do refleksji, rozbudź ich kreatywność!

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this